Електрическите коли – преди и след ерата на Илън Мъск (преди 2)

Продължение на първа част

През 70-те две компании са водещи при разработката на електрически коли. Sebring-Vanguard произвежда 2 000 бройки от своите “CitiCars”. Като оставим настрана факта, че става въпрос за изключително грозна (за мен) кола, това малко електромобилче може да достигне скорост от 71 км/ч, а пробегът му е около 90 км. (Снимка 1: 1975 Sebring Vanguard Citicar; Кредит: Wikimedia Commons)

„Голямата“ новина тук е, че CitiCar и вариантите му остават най-продаваните електрически автомобили в САЩ до 2011, когато Илън Мъск представя пред света Tesla Roadster.

(Снимка 2: 1976 Elcar Electric; Кредит: Flickr/ Alden Jewell) Италианската компания Zagato е другият „играч“ на пазара на електромобили. Техният Elcar, още познат като Zagato Zele , вдига 72 км/ч и изминава около 95 км с едно зареждане. Тази кола, приличаща на първобитна версия на Smart, се продава в САЩ през 70-те години и струва между $4 000 и $4 500.

През този период си заслужава да споменем само още един пример, тъй като останалите за съжаление са били доста ограничени не само откъм технически характеристики, но и що се отнася до дизайн. Накратко – прекалено грозни са, за да си губим времето с тях.

Третият ни пример обаче не се продава в Съединените щати и може би има най-приемливата „опаковка“. През 1972-а година немският автомобилен производител BMW разработва 1602 E. Колата се задвижва от 12 оловно-киселинни стартерни батерии. Тя достига впечатляващата скорост от 100 км/ч, но може да измине едва 60 км. Колата се използва от организаторите на Олимпийските игри в Мюнхен същата година, но за съжаление не влиза в производство.

90-те – Малко преди Мъск

През 90-те години проблемите с вредните емисии и въвеждането на съответни регулации отново дават някакъв „стимул“ на производителите да се обърнат към по-екологични варианти на бензиновите и дизеловите си коли.

(Заглавна Снимка:GM EV1; Кредит: Flickr/RightBrainPhotography)

През 1996 година GM разработва електрическия EV1. 1 117 бройки биват произведени от тази неособено привлекателна кола. Странното е, че тя се предлага само на хора от щатите Калифорния, Аризона и Джорджия (Калифорния в момента е може би водещият американски щат по отношение на преминаване към зелена енергия и опазване на околната среда). Още по странно е, че GM не продава тези коли, а ги дава само под наем. Тъй като тези електромобили се оказват непечеливши за GM, компанията ги изтегля от пазара и унищожава повечето от тях, оставяйки около 40 броя за музейни експонати.

Истински пробив при енергийно-ефективните коли прави Toyota с модела Prius. Произведеният за пръв път в Япония през 97-а година хибриден автомобил излиза на световния пазар през 2000-та година. Prius бързо става много популярен модел и през първата година от пускането му са продадени 50 000 бройки. Оттогава популярността на хибридите на японската марка не спада. Към януари тази година Toyota е продала над 10 милиона хибридни автомобила, за 6 милиона от които „отговорност“ носи Prius. (Снимка 3: Първата Toyota Prius; Кредит: Wikimedia Commons/ IFCAR)

За съжаление, въпреки че технологията за създаване на електромобили е представлявала интерес още преди един век, множество фактори са забавили развитието и до днес. На първо място, и може би основно, е фактът, че производството на електрическа кола и преди (а все още и сега) е струвало много повече на производителите. Изглежда борбата със замърсяването на въздуха не е била достатъчно силен аргумент за автомобилните компании. На второ място идва и факторът „външен вид“. Малките грозни кутийки от 70-те едва ли са предизвиквали въодушевление. Накрая добавяме и по-малкия пробег в комбинация с по-дълго време за зареждане, спрямо конвенционален автомобил. Така се получава една „убийствена“ за електрическите коли комбинация.

      За щастие идва новото хилядолетие, а с него и един от най-популярните предприемачи и иноватори на нашето време – Илън Мъск. Той успява да докаже на света, че електрическите автомобили могат да бъдат секси, да се зареждат бързо и да изминават големи разстояния. Разбира се това води до фурор и до обръщане на една нова страница в автомобилостроенето, за която ще разкажем в следващата статия.

Яна Стаменова

    

За нас

Ние сме млади, ентусиазирани и позитивни хора, търсещи слънчевата пролука в сивото ни ежедневие. Членовете на нашият екип са всички хора помогнали в изграждането на нашата платформа със своите предложения, идеи и препоръки. Това може да си и ти - позитивен, креативен, усмихнат е достатъчно да си част от Suggested Общността!

 

© Suggested - 2019

Този сайт използва бисквитки - общите ни условия

Харесва ти идеята?

Подкрепи ни!

#suggested.bg
#suggested.bg

За идеята

Инициативата на Suggested.bg е да обединим най-доброто от сферите на услугите, образованието и спорта на едно място и Вие се намирате на точно това място. Тук сме подбрали места изпълнени с качество и приятно отношение. Нашата цел е да ви улесним максимално, като само с няколко клика да намерите търсеното.